Starten met social media

Privé ben je al een tijd online te vinden. En nu ga je social media ook zakelijk inzetten. Voortvarend maak je op alle platforms een account aan. En dan? Wat deel je? Op welk kanaal? En met welke frequentie? Kortom: hoe ga je starten met social media? Nog voordat je echt begonnen bent, overvalt je een ‘writersblock’. Herkenbaar? Tijd voor een moment van bezinning! Hierbij 3 tips om goed voorbereid te starten met social marketing.

Starten met social media | Stap 1
Bedenk met welke kanalen je gaat starten. Waar bevindt jouw doelgroep zich? Je kunt beter 1 of 2 sociale media volledige inrichten en actief gebruiken, dan 6 kanalen waarbij gebrek aan tijd en kennis jou parten spelen. Wellicht leent niet elk platform zich voor jouw dienstverlening of organisatie. Verdiep je hier in.

Starten met social media | Stap 2
Wees (inter)actief. Een account waar een aantal weken niets gepost wordt, wordt al snel ontvolgd. Houd een bepaalde frequentie aan.
Heb je inspiratie of ruimte in je agenda? Schrijf vooruit en plan berichten in. Dat geeft rust en zorgt ervoor dat je niet dagelijks ermee bezig bent. Op vragen en klachten reageer je natuurlijk wel direct. Daarom ben je tenslotte online: voor interactie.

Starten met social media | Stap 3
Bedenk relevante content. Vertel niet alleen wat je verkoopt, maar ook waarom. Waar sta jij voor als ondernemer? Wat bied jij jouw klanten? Welke problemen los jij voor ze op? Deel bijvoorbeeld kennis en anekdotes en leg daadwerkelijk contact met je doelgroep. Zeker ook belangrijk: maak het leuk om te lezen. Spel- en stijlfouten doen afbreuk aan je verhaal en aan je professionele uitstraling. Is schrijven niet jouw sterke kant? Vraag hulp of laat jouw berichten lezen door een ander voordat je ze plaatst.

Behoefte om even te sparren? Ik maak er graag tijd voor!

Met sociale groet,

Sharita

© De Contentmaker