Instagram voor ondernemers

Instagram voor ondernemers

Maar liefst 8 miljoen Nederlanders zijn dagelijks actief op Instagram. Hierdoor is dit sociale media kanaal de ideale plek om in contact te komen met jouw doelgroep en jouw bedrijf goed op de kaart te zetten. Instagram biedt ondernemers dus veel mogelijkheden om hun bedrijf te laten groeien. Aan jou de taak om die goed te benutten. Lukt je dat niet zelf? Dan staan de experts van De Contentmaker klaar om je te helpen!

Instagram voor ondernemers

Waarom is Instagram voor ondernemers interessant?

De grootste reden is natuurlijk dat Instagram een enorm populair platform is, waar mannen en vrouwen van verschillende leeftijden op actief zijn. En doordat het een laagdrempelig platform is, biedt Instagram diverse kansen voor jou als ondernemer.  

Zo kun je op Instagram: 

  • Direct in contact komen met jouw doelgroep. 
  • Een goede band opbouwen met potentiële klanten. 
  • Meer naamsbekendheid genereren.  
  • Je expertstatus opbouwen. 
  • Erachter komen wat er bij jouw doelgroep speelt. 
  • Je dienst of product promoten. 
  • Een marktonderzoek doen om jouw aanbod nog beter te laten aansluiten op de behoeften van jouw doelgroep.

Hoe zet je als ondernemer Instagram slim in?

Om bovenstaande doelen te bereiken, is het belangrijk dat je Instagram slim inzet. Hieronder geven we je een aantal tips.

Laat zien wie je bent

Instagram is de ultieme plek om een kijkje in jouw (ondernemers)leven te geven. Ben je zelfstandig ondernemer? Dan kun je ervoor kiezen om ook af en toe een persoonlijk kijkje in jouw leven te geven. Dat kunnen simpele dingen zijn, zoals dat je de werkdag start met een lekkere bak koffie. Of dat je na een meeting een wandeling door het bos maakt om je hoofd leeg te maken. Door zulke posts leren jouw volgers jou kennen. Houd het persoonlijk en authentiek. Wees dus jezelf en doe geen kunstje. Zo bouw je vertrouwen op. En vertrouwen is dé basis waarop iemand besluit klant te worden bij jou. Deel je liever niets over jouw privéleven? Geen probleem. Persoonlijk is namelijk anders dan privé. Geef volgers af en toe een kijkje achter de schermen van jouw bedrijf. Laat bijvoorbeeld zien hoe een werkdag eruitziet, dat je bij een klant bent, hoeveel werkplezier er op de werkvloer is of stel een werknemer voor. Zo maak je het persoonlijk en onderscheid je je van jouw concurrenten.

Nieuwste Instagram update verticaal 4:5 Instagram feed

Zoek de interactie op met jouw doelgroep

Op Instagram kun je op verschillende manieren in contact komen met jouw doelgroep. Zo kun je elkaar privéberichten sturen of reageren op elkaars berichten. Als je onder de reacties op jouw berichten reageert, is dat ook nog eens goed voor het algoritme. Hoe socialer je bent (het is immers een sociale media platform), hoe vaker Instagram jouw content aan andere gebruikers laat zien. Bovendien vinden de meeste Instagram gebruikers het zeer attent om een reactie van jou als ondernemer te krijgen.  

Interactie in Instagram stories

Ook in Instagram stories zijn genoeg opties om de interactie met jouw doelgroep aan te gaan. Zodoende kun je achter handige informatie komen. Laat mensen bijvoorbeeld in een poll stemmen welk product in jouw collectie moet komen. De meeste mensen vinden het namelijk ontzettend fijn als je om hun mening vraagt. Bovendien vinden ze het attent dat je voor hun mening openstaat. Dit versterkt de band tussen jou en jouw volgers. En je komt erachter waar hun voorkeuren liggen.

Geef oplossingen

Je kunt ook vragen tegen welke problemen jouw volgers aanlopen en de mensen die reageren een oplossing bieden. Denk aan een gratis tip of een linkje naar jouw aanbod. Laat ook zien dat je dit doet, want daardoor gaan jouw volgers je meer waarderen en vertrouwen.

Post consistent

Om het algoritme in jouw voordeel te laten werken, is het belangrijk dat je consistent post. Plaats dus niet de ene week vijf berichten en dan weer twee weken niets. Lange pauzes zorgen ervoor dat je wegzakt in het algoritme en dat is natuurlijk zonde. Plaats liever twee of drie berichten per week. En wissel hierin af tussen afbeeldingen en Reels. Plaats ook regelmatig een Instagram Story. Tegenwoordig kijken daar de meeste mensen naar.

Gebruik opvallende en aantrekkelijke visuals

Om tussen de miljoenen Instagramgebruikers op te vallen, is het belangrijk dat je mooie visuals plaatst. Deze visuals moeten passen bij de uitstraling van jouw bedrijf. Dit kunnen foto’s zijn, maar ook templates in jouw huisstijl. Het handigst is om een grote beeldbank te hebben, waarin templates en mooie foto’s van jou en jouw bedrijf staan. Dan zijn er altijd visuals die je kunt plaatsen. Voeg af en toe nieuwe beelden toe aan de beeldbank, zodat deze up-to-date blijft.

Schakel de hulp in van De Contentmaker!

Instagram biedt dus veel kansen voor ondernemers, mits je deze goed benut. Heb je zelf niet de tijd of kennis om bovenstaande tips toe te passen? Maar wil je wel genieten van de voordelen van dit social mediakanaal? Schakel dan de hulp in van onze Instagram specialisten. Neem gerust contact met ons op voor meer informatie!

Nieuwsbrieven schrijven

Een formuliertje, voor het gemak

© De Contentmaker