Papierenmarketing versus

Online promotie
Van offline naar online marketing

Het bereiken van je doelgroep was vroeger veel meer uitgetekend dan tegenwoordig. Wilde je het lokale publiek bereiken dan had je de krant of de radio. Had je landelijk bereik nodig, dan koos je voor een advertentie in een landelijk dagblad of reclamespotje op tv. En deed je echt gek dan werd je shirtsponsor van de lokale voetbalclub.

Tegenwoordig moet je al een gespecialiseerde, online marketeer zijn, wil je wegwijs worden in de digitale wereld van nu. Wegen de kosten en baten van papierenmarketing nog wel op tegen de snelheid en meetbaarheid van online promotie?

Het probleem van papier
Het voordeel van papier is dat je er de meest fancy folders of posters mee maakt, waarin je je bedrijf of product fantastisch aanprijst. Het probleem van papier is echter dat de actualiteit je sneller inhaalt dan je wenst. Informatie is al snel achterhaald. Daarnaast moet je deze papierenuitingen fysiek verspreiden, wat altijd veel tijd en geld kost. En krijg je ze dan wérkelijk wel bij de juiste doelgroep? Maar wat ik nog wel het grootste probleem van papierenmarketing vind, is dat het totaal niet meetbaar is.

Voordelen online promotie
Met de juiste aanpak heeft online marketing een enorm effect op het succes van je bedrijf. Hoe meer tijd je besteedt aan social media marketing, hoe groter de resultaten. En daarbij is toename van het verkeer naar de website één van de belangrijkste marketing voordelen.

Maar werken met social media als marketingtool biedt ook betere zoekresultaten op bijv. google, zorgt voor meer exposure van je merk en voor de toename van trouwe volgers. Tel daarbij op dat het een effectief instrument voor marktonderzoek is, dat het nieuwe klanten genereert en samenwerkingsverbanden met andere bedrijven stimuleert.

En niet geheel onbelangrijk: social media heeft lagere marketingkosten. Uit onderzoek blijkt dat met name kleine bedrijven en zelfstandig ondernemers zo’n 60% lagere marketing uitgaven hebben als direct gevolg van social media gebruik. En dat gecombineerd met omzetstijging.

Het creëren en delen van waardevolle content onderscheidt jouw bedrijf van de rest en verbetert hiermee de merkbeleving en verbinding met jouw klanten.

Wanneer start jij met social media marketing voor jouw bedrijf?

Met sociale groet,

Wencke

Het leukste nieuws
komt van ons