Heb je een Instagramaccount voor jouw onderneming en wil je meer volgers? Snappen we! Hoe meer volgers je hebt, hoe groter je bereik is en hoe meer je als een autoriteit in jouw vakgebied wordt gezien. In dit artikel geven we je tips waarmee je meer volgers op Instagram krijgt. En niet zomaar volgers, maar betrokken volgers. Mensen die daadwerkelijk interesse hebben in jouw aanbod!
Vul je profiel volledig in
Jouw profiel is het visitekaartje voor andere gebruikers op Instagram. Vul ‘m dus als zodanig in. Kies een mooie profielfoto en vul de biografie in. Zet daarin wie je bent, wat je doet en voeg een link naar jouw website toe.
Zorg voor een aantrekkelijk Instagram grid
Jouw Instagram grid bestaat uit de berichten die je op Instagram plaatst. De grid is het eerste waar profielbezoekers naar kijken. Daarom is het belangrijk dat die er aantrekkelijk uitziet. Dat doe je door van jouw visuals een samenhangend geheel te maken. Gebruik bijvoorbeeld visuals met dezelfde sfeer en kleurtonen.
Plaats relevante berichten
Mensen volgen alleen accounts met berichten die hen aanspreken. Verdiep je dus goed in jouw doelgroep. Publiceer bijvoorbeeld informatie die voor jouw doelgroep handig is om te weten. Of plaats content die jouw doelgroep vermakelijk vindt of waarmee je inspireert. Je kunt prima afwisselen tussen informatieve, inspirerende en amuserende content. We raden zelfs aan om dat te doen, want dan is het voor elk persoon in jouw doelgroep leuk om jouw account te volgen.
Val op tussen de concurrentie
Al ruim 25 miljoen bedrijven zijn actief op Instagram. Doe daarom je best om op te vallen bij de particuliere gebruikers. Dat kan met opvallende visuals en door een andere schrijfstijl en invalshoeken te hanteren dan jouw concurrentie. Durf een grapje te maken en laat het zien als jouw dag niet volgens plan verloopt. Daardoor kom je authentieker over en dát is tegenwoordig wat mensen aanspreekt.
Gebruik de juiste hashtags
Hashtags zijn de zoektermen van Instagram, want daarmee ontdekt je doelgroep Instagramberichten die zij interessant vindt. Zet bij al jouw berichten relevante hashtags, zodat jouw berichten vindbaar zijn. Bij elk bericht mag je in totaal 30 hashtags plaatsen, dus maak daar gebruik van! Hoe meer hashtags je bij een bericht zet, hoe beter vindbaar het wordt. Bedenk de hashtags trouwens niet zelf, maar gebruik hashtags die populair zijn. Plaats jouw idee voor een hashtag in de zoekbalk van Instagram om te zien hoe vaak die is gebruikt. Je krijgt dan ook andere hashtags te zien die op die van jou lijken. Daardoor is goed te zien welke hashtags slim zijn om te gebruiken en welke niet.
Let op het gebruiken van populaire hashtags
Let op, dat je niet klakkeloos alleen populaire hashtags kiest. Want een hashtag die miljoenen keren voorkomt, brengt veel concurrentie met zich mee. Er is dan al veel content met deze populaire hashtag, waardoor jouw content al snel ondersneeuwt. Blijf dus kritisch en zorg voor specifieke hashtags. Heb je bijvoorbeeld een lokale onderneming? Zorg dan dat je goed vindbaar bent in de regio. Als je klanten geen 200 km voor jou gaan reizen, wat heb je dan aan volgers aan de andere kant van het land? Dan maar een iets minder groot bereik, maar wél betrokken volgers die uiteindelijk klant kunnen worden.
Reageer op anderen
Instagram is een social media platform. Daarom ziet Instagram graag dat je er sociaal op bent. Reageer daarom op DM’s en op reacties onder jouw content. Like en reageer zelf ook op content van jouw volgers. Hoe socialer je bent, hoe meer het platform jouw account waardeert en meeneemt in het algoritme. Bovendien kom je hierdoor sympathiek en betrokken over op jouw volgers.
Plaats consistent nieuwe content
Zeker weten dat het algoritme jouw account goed opneemt in het Instagram-algoritme? Plaats dan consistent nieuwe content. Je wekt daarmee ook nog eens vertrouwen en herkenning op bij jouw volgers.
Herhaal wat goed gaat
Actief aan het posten? Ga vooral zo door! Maar check ook even hoe jouw berichten worden ontvangen door jouw volgers. Op social media draait het om de kracht van herhaling. Bekijk dus welke berichten goed presteren en zet soortgelijke berichten online.
Maak het makkelijk om jouw account te volgen
Hoe makkelijker je het voor mensen maakt om jouw account te volgen, hoe eerder ze dat zullen doen. Zet een linkje van jouw Instagramaccount op belangrijke plekken zoals jouw website en in je e-mailhandtekening. Ook in jouw nieuwsbrieven en in blogartikelen kun je prima een linkje naar jouw Instagramaccount plaatsen.
Appeltje eitje!
Als je bovenstaande tips volgt, lukt het je zeker om meer volgers te krijgen op Instagram. Wil je weten hoe je zowel Instagram als andere socialmediakanalen succesvol inzet voor jouw bedrijf? Dan is onze social media training echt wat voor jou. Liever jouw social media beheer uit handen geven? Neem dan geheel vrijblijvend contact met ons op, want we helpen je graag!