Nieuwste Instagram update: verticaal 4:5 Instagram feed

Nieuwste Instagram update verticaal 4:5 Instagram feed

In de 15 jaar dat Instagram bestaat, groeide het platform uit tot één van de meest populaire sociale mediakanalen. Dat komt onder andere doordat het kanaal met de tijd blijft meegaan en regelmatig met nieuwe updates komt. De nieuwste update doet heel wat stof opwaaien. Want het heeft een enorme impact op alle Instagram grids, die de meeste gebruikers de afgelopen jaren toch wel erg zorgvuldig samenstelden. We hebben het natuurlijk over de overgang van de welbekende vierkante visuals naar verticale afbeeldingen. Ook wel het nieuwe 4:5 feed lay-out genoemd. Waarom neemt Instagram afscheid van de vierkante afbeeldingen, waar het platform om bekendstaat? En wat betekent dit voor jou als gebruiker? Je leest het allemaal in dit blogartikel.

Is de stap naar een verticale Instagram grid definitief?

Ja! Afgelopen zomer testte Instagram het nieuwe grid uit met een testgroep. In de testgroep reageerden mensen zowel positief als negatief. Maar met de blik op de toekomst, besloot Instagram dat alle Instagram accounts de nieuwe 4:5 Instagram feed krijgen. Momenteel rolt Instagram deze verandering uit. Zie jij nu nog steeds de vertrouwde vierkante afbeeldingen? Dan is dat binnenkort niet meer zo. Daarom is het verstandig om nu alvast verticale afbeeldingen te plaatsen. Verderop in dit artikel lees je hoe je dit slim aanpakt. 

Waarom de stap naar verticale foto's op Instagram?

Het hoofd van Instagram, Adam Mosseri, vertelt dat er drie belangrijke redenen zijn voor deze update. 

Instagram laten doen door De Contentmaker

De meeste content is verticaal

Op veel andere sociale mediakanalen hebben beelden al een 4:5 portretformaat (1080 x 1350 pixels). Denk aan TikTok en YouTube Shorts. Om met deze sociale media platforms te kunnen blijven concurreren, besloot Instagram om ook over te gaan op verticale beelden. Vooral met het oog op de mogelijke verbanning van TikTok in de Verenigde Staten, ziet Instagram de kans schoon om zich met deze verandering als een goede vervanger te presenteren. De nieuwe verticale feed lijkt immers enorm op de feed van TikTok. Dus TikTok creators kunnen nu net zo goed hun creativiteit kwijt op Instagram als op TikTok. 

Verticale foto's vullen het beeld meer op smartphones

Dat is ook de reden waarom concurrenten van Instagram kozen voor verticale afbeeldingen en video’s. Door de verticale beelden zie je nu minder content in één keer. Volgens Mosseri maakt dat je feed schoner en fijner om doorheen te scrollen. Bovendien valt content nu beter op. Voor onder andere adverteerders is dit goed nieuws: hun advertenties zijn nog beter in beeld, zonder afleiding van andere berichten. Hierdoor worden gebruikers sneller overgehaald om op de call-to-action te reageren die bij een advertentie staat.  

Gebruikers plaatsen zelf al meer verticale foto's

Volgens Mosseri plaatsen steeds meer gebruikers zelf al foto’s met een 4:5 portretformaat. En doordat rechthoekige foto’s het beeld meer vullen, is er voor contentmakers nog meer ruimte voor creativiteit. 

Hoe ga je zelf met de verandering mee?

Heb je een mooie feed en baal je van deze nieuwe Instagram update? Dat hoeft niet, hoor! Je kunt namelijk bestaande content aanpassen naar het nieuwe formaat: 

  • Ga naar een vierkante post. 
  • Klik op de drie puntjes. 
  • Klik op ‘Voorbeeld aanpassen’. 
  • Maak de foto passend en kies een kader. 
  • Sla de bewerking op. 

Momenteel kun je alleen nog een wit of zwart kader kiezen. 

Nieuwe content plaatsen

Plaats vanaf nu nieuwe content met het 4:5 portretformaat. Dat is 1080 bij 1350 pixels. Heb je een Iphone of Android telefoon? Maak de foto’s dan in de portretstand, zodat je gelijk het juiste formaat hebt. 

Kom je er niet helemaal uit?

Kan je door deze Instagram update wel wat hulp gebruiken bij het (weer) visueel aantrekkelijk maken van jouw Instagram grid? Of wil je überhaupt jouw Instagram beheer uitbesteden aan de Instagram experts van De Contentmaker? Neem dan contact met ons op, want we helpen je graag!

Neem contact op met De Contentmaker
© De Contentmaker