Onder een huisstijl vallen alle visuele elementen die een bedrijf gebruikt in offline en online communicatie uitingen. Zoals kleurgebruik, typografie en grafische elementen. Ook het logo is er onderdeel van. Zie de huisstijl dus als de visuele identiteit van jouw organisatie. In dit artikel vertellen we waar een goede huisstijl aan voldoet. En waarom het voor elk bedrijf en elke organisatie belangrijk is om een goed doordachte huisstijl te hebben.
Waarom is een huisstijl belangrijk?
Consistentie in al jouw uitingen
Een huisstijl kun je doorvoeren in al jouw online – en offline communicatie uitingen. Denk hierbij aan visitekaartjes en briefpapier. Maar ook aan je website, nieuwsbrief en sociale mediakanalen. Door de stijl consistent te gebruiken, kom je professioneler én betrouwbaarder over. Bovendien hoef je niet bij elke uiting terug naar de tekentafel, waardoor je jezelf een hoop tijd bespaart. Met een huisstijl heb je duidelijke richtlijnen waaraan de uitingen voor jouw organisatie moeten voldoen. En zijn er ook al stijlelementen aanwezig om in de uitingen te gebruiken.
Beter herkenbaar
Een goed doordachte visuele identiteit laat jouw organisatie opvallen tussen de concurrentie. Bovendien herkennen mensen jouw organisatie steeds sneller als je consistent jouw huisstijl gebruikt. Alle reclame-uitingen die je vanuit jouw bedrijf doet, zullen hierdoor beter worden ontvangen door jouw doelgroep. Denk aan social media advertenties, flyers en banners. Mensen reageren beter op promoties als ze een directe connectie zien met wat ze al kennen en vertrouwen.
De juiste doelgroep aantrekken
Door bewust te kiezen voor een bepaalde stijl, krijg je een visuele identiteit die de kernwaarden en het karakter van jouw bedrijf weerspiegelen. Daardoor trek je klanten aan die bij jouw bedrijf passen.
Waaruit bestaat een huisstijl?
Een huisstijl bestaat uit verschillende elementen. We lichten ze hieronder kort toe.
Logo
Het logo is het meest herkenbare element van een huisstijl. Aan dit grafische beeldmerk herkennen mensen een bedrijf. Een goed logo laat duidelijk zien om wat voor bedrijf het gaat en waarvoor het bedrijf staat.
Typografie
Met typografie bedoelen we de manier waarop teksten zijn opgemaakt. Zoals de lettertypes van alinea’s, koppen en tussenkoppen. Maar ook de afstand tussen letters en regels en de grootte van de letters.
Kleuren
Kleuren beïnvloeden hoe we denken, ons voelen en hoe we ons gedragen. Elke kleur roept een bepaalde associatie op. Zo associëren we bijvoorbeeld rood met fout en groen met goed. Kleuren bepalen dus voor een groot deel hoe jouw visuele uitingen overkomen. Daarom is het belangrijk om kleuren te gebruiken die bij jouw bedrijf passen. En die bij jouw doelgroep de juiste associaties oproepen.
Grafische elementen
Met grafische elementen zoals patronen, vormen en illustraties maak je jouw huisstijl compleet. Door ook alle grafische elementen vast te leggen in de huisstijl, voorkom je dat er elke keer weer een ander grafisch element wordt gebruikt. Wat ten koste gaat van de consistentie. Zo zorg je er bijvoorbeeld voor dat altijd hetzelfde patroon wordt gebruikt op de website, in brochures en op visitekaartjes.
Wij helpen je graag!
Voor elk bedrijf en elke organisatie is een goede huisstijl dus van essentieel belang. Wil je zeker weten dat je een huisstijl krijgt die goed bij jouw bedrijf past? En die de juiste klanten aantrekt? Neem dan contact met ons op, want we helpen je hier graag bij!