Storytelling

Storytelling. Zo’n mooi woord waar je continu mee om je oren wordt geslagen als het gaat om online marketing. Maar wat is het nou eigenlijk? Storytelling is niets meer of minder dan een verhaal vertellen. Moeilijk? Niet persé. Eenvoudig? Was het maar waar. Hoewel 70% van wat wij weten voortkomt uit verhalen en niet uit feiten, blijkt het een uitdaging de juiste woorden te vinden, de juiste toon aan te slaan en het verhaal op het juiste medium te vertellen.

 

Verhaal

 

Wat is een verhaal? Verhalen gaan over mensen. Verhalen roepen emotie op. Verhalen worden doorverteld. Zo gaat dat ook met content. Mits er een verhaal in zit. Dan pas maak je daadwerkelijk verbinding met je doelgroep.

Hoe schrijf je een verhaal? Een goed verhaal bevat een kern.  Er is een thema, een kop en een staart. Al het andere (tijd, personages, omgeving) staat in dienst van de kern, van het thema. Wat dit te maken heeft met online marketing? Alles.

Wil je verbinding maken met jouw doelgroep, dan zul je het verhaal van jouw onderneming moeten vertellen. Waar sta jij voor? Wat breng jij jouw klant? Wat is de kern van jouw onderneming? Inderdaad: wat is jouw verhaal? Vertel dat. Vind de juiste toon, laat jouw klanten de personages zijn en roep emotie op.

 

Storytelling is geen sprookje

 

Niet onbelangrijk: zorg dat je als ondernemer handelt naar wat je vertelt. Maak het verhaal dat je vertelt waar met je dienstverlening. Het zijn tenslotte de echte verhalen die het leven mooier maken, niet de sprookjes.

Met sociale groet,

Sharita

© De Contentmaker