Winacties op Facebook

De laatste tijd krijgen wij veel vragen over het inzetten van winacties op Facebook. Het zou vanaf nu verboden zijn. Of dat klopt? Ja, dat klopt. Dit is overigens niet sinds kort, maar al langere tijd zo. Zo houdt Facebook het spam-gehalte binnen de perken.

Winacties verboden?

Mag je dan geen winacties meer plaatsen? Ja, zeker wel. Het delen van een bericht mag echter niet als voorwaarde gebruikt worden voor deelname aan de actie. Als de enige manier om te winnen is, dat jouw volger MOET delen, dan is het verboden. Ook de pagina verplicht moeten liken als voorwaarde om te winnen is niet toegestaan.

De ‘subtielere’ variant op bovenstaand mag overigens ook niet. We zetten het even op een rij voor je.

Wat mag niet bij winacties?

  • Deel dit bericht met je vriendinnen en wie weet win jij…
  • Like mijn pagina en win…
  • Tag jezelf in deze foto en win…
  • Tag minstens 5 vrienden in deze foto en win…
  • Deel dit bericht op de tijdlijn van vrienden en maak kans…

Wat mag wel bij winacties ?

Je mag promoties, wedstrijden, lotingen en dergelijke op je Facebookpagina plaatsen. Daarbij moet duidelijk zijn dat de promotie op geen enkele manier gesponsord, goedgekeurd of beheerd wordt door Facebook. Je mag als voorwaarde om te winnen • vragen om een reactie • vragen om het bericht te liken • vragen om een bericht te sturen aan de pagina

Overtreed je de regels?

Als Facebook vindt dat een promotie niet aan deze richtlijnen voldoet, kan jouw pagina zonder waarschuwing vooraf verwijderd worden.

Hoe meer volgers, hoe beter? 

Winacties kunnen in korte tijd meer volgers opleveren. Toch blijkt in de praktijk dat je hier weinig aan hebt. Veel ‘likers’ hebben namelijk alleen interesse in de prijs en zijn niet geïnteresseerd in het bedrijf achter de actie. Het is van belang dat je volgers ook daadwerkelijk op je berichten reageren. Als veel mensen op de ‘vind ik leuk’ knop van je pagina hebben gedrukt en vervolgens niet op je berichten reageren, dan worden je berichten minder getoond. Dit wil je natuurlijk voorkomen.

Wat wil je dan wel?

Interactie. Het is dus slim om zoveel mogelijk kwalitatieve volgers (en likes) te verzamelen. Mensen die oprecht geïnteresseerd zijn in jouw bedrijf, producten of diensten.

Hoe zorg je voor kwalitatieve volgers?

Houd in gedachten dat mensen Facebook gebruiken om op de hoogte te blijven van updates van hun vrienden, en daarnaast gebruiken ze het om zichzelf te vermaken en te informeren. Zorg dus voor relevante content. Content die waardevol is. Geef tips, inspireer, zorg voor een lach en geef ze een kijkje achter de schermen van jouw bedrijf. Kortom: vermaak ze. Succes!

© De Contentmaker