To blog or not to blog

We krijgen regelmatig de vraag van ondernemers ‘Moet ik ook gaan bloggen?’. Laten we voorop stellen: je moet helemaal niets. Maar het schrijven en delen van blogs biedt zeker voordelen. We zetten er een paar voor je op een rij. Kun je zelf bepalen of je er iets mee ‘moet’. 😉

Wat is een blog?


First things first: wat is een blog eigenlijk? Een blog (ook wel blogpost genoemd) is niets meer dan een online artikel dat je schrijft en op je eigen website of op een bloggersplatform plaatst. Je kiest de onderwerpen van je blogs zelf, rekeninghoudend met de interesse van jouw doelgroep en met jouw doelstelling. Wat wil je ermee bereiken?

Waarom zou je bloggen?


Het antwoord op deze vraag is simpel: omdat je iets te vertellen hebt. Helaas bloggen er steeds meer bloggers puur en alleen omdat ze wat te verkopen hebben. Dat is natuurlijk niet erg, en zelfs begrijpelijk, maar laat omzet een gevolg zijn en geen doel op zich. Vertel een goed verhaal, boei jouw lezers, geef ze waardevolle content en dan volgt de rest ‘vanzelf’.

Vanzelf omzet? Vanzelf meer volgers? Niet helemaal natuurlijk. Maar feit is dat Google gek is op nieuwe content. Plaats je regelmatig een nieuwe blog op je website, dan komt dit de vindbaarheid van jouw website ten goede. Verwerk je daar ook nog eens de juiste zoektermen in, dan word je nóg beter gevonden. En is jouw blog zo waardevol, dat lezers het voor je gaan delen, dan word jij natuurlijk nog blijer.

 

Waarover moet je bloggen?


Tja, waarover niet? Deel jouw passie, vertel jouw verhaal, deel tips en kennis, geef jouw visie op trends en actualiteiten, inspireer anderen en vermaak ze. Door content te delen die van waarde is voor anderen, creëer je ambassadeurs. En dat kan natuurlijk zowel met een persoonlijke als met een zakelijke blog. Je helpt jouw doelgroep, laat zien dat je de lezer begrijpt én profileert je als deskundige.

 

De lengte van een blog


Ook bij het schrijven van een blog geldt ‘size does matter’. Waarom? Omdat lezers niet blij worden van een tergend lang verhaal waarbij ze in slaap dreigen te vallen. Aan de andere kant wil je natuurlijk voldoende woorden gebruiken om je doelgroep een mooi rond verhaal te vertellen.

Kan een blog te kort zijn? Ja. Simpelweg omdat Google pas indexeert vanaf 300 woorden. Een goede reden om dat minimum dus aan te houden. Je stopt tijd en energie in het schrijven van een blog. Het zou zonde zijn als hij onvindbaar blijft voor je doelgroep.

Kan een blog te lang zijn? Te lang niet. Te langdradig? Ja. Houd het dus relevant, boeiend en prettig leesbaar. Dreig je toch uit te wijden? Misschien leent jouw onderwerp zich wel voor twee blogs.

 

Blogtips


Heb jij je eerste blog al geschreven? Hoe ging dat? Heb jij tips die je wilt delen, of kun je juist wat tips gebruiken? Laat het ons weten. Wij zien benieuwd. Blog ze!

© De Contentmaker