De social media trends van 2025

Social media trends

Naarmate 2025 dichter bij komt, kijken we alvast vooruit naar de social media ontwikkelingen van komend jaar. Welke sociale media trends maken hun opwachting in 2025? Als je dat nu al weet, kun je jouw social media strategie voor komend jaar daarop aanpassen. Hartstikke slim om te doen, want zo blijf je jouw concurrentie voor. 😉  

Trends komen en gaan. Vooral op social media gaat dat snel. Daarom is het opmerkelijk dat een aantal trends uit 2024 meegaan naar 2025. En komend jaar waarschijnlijk zelfs nog belangrijker worden. In dit artikel bespreken we de 5 belangrijkste social media trends van 2025. 

1. Authenticiteit en transparantie 

Dit is de grootste social media trend van 2025, waaruit de andere trends voortvloeien. Door authentiek en transparant zijn, bind je jouw volgers echt aan jouw merk. Ze worden loyaler en zullen je niet meer zo snel aan de kant zetten voor jouw concurrenten. 

Geen gelikte foto’s en video’s meer dus, maar realistische beelden. En deel je vaak wat de missies en visie van jouw bedrijf zijn? Bijvoorbeeld dat je een duurzame wereld en sporten belangrijk vindt? Laat dan op social media zien dat je dat meent. En deel niet alleen je successen op social media, maar laat ook het echte leven zien. Bijvoorbeeld wat er achter de schermen gebeurt. Hoe je dag eruit ziet. Of dat je voor een dichte deur staat, omdat je je hebt vergist in de datum van een afspraak.  

Perfect voor stories 

De behind the scenes content kun je perfect in jouw Facebook en Instagram Stories plaatsen. Het voordeel van een story is dat het na 24 uur verdwijnt. Zo hebben jouw volgers altijd een actueel inkijkje. 

2. Video content 

Al een aantal jaren zijn video’s erg geliefd onder social media gebruikers. Vooral video’s die niet langer zijn dan anderhalve minuut doen het goed. Het is dan ook niet voor niets dat Instagram Reels en TikTok filmpjes populair zijn. Met korte video’s trek je op een laagdrempelige en creatieve manier de aandacht van jouw doelgroep. Er zijn verschillende soorten inhoud voor korte video’s te bedenken. Geef bijvoorbeeld een kijkje achter de schermen, deel een klantreview of laat zien hoe een bepaald product werkt. Zorg ervoor dat de video’s vermakelijk en interessant zijn. En dat ze bij jouw merk passen. 

3. Ephemeral content

Heb jij er al eens van gehoord? Met deze term bedoelen we content die na 24 uur weer verdwijnt. Zoals snaps op Snapchat, Instagram Stories en Instagram Live. In 2025 blijft ephemeral content populair. Doordat de content na 24 uur weer verdwijnt, speel je ermee in op het FOMO-effect (fear of missing out). Omdat we graag altijd op de hoogte willen blijven en niets willen missen, gaan we toch even snel door de Stories heen of klikken we op een livestream-melding. Het is dus niet voor niets dat Stories en livestreams goed worden bekeken. 

4. Interactieve content

Een social media trend die aansluit op ephemeral content is interactieve content. Volgers vinden het leuk als ze jou vragen mogen stellen, mee kunnen praten over wat er in jouw bedrijf gebeurt of zelfs mogen meedenken over de voortgang van je bedrijf. Onder andere Instagram Stories kun je perfect hiervoor inzetten. Plaats bijvoorbeeld een vraagsticker in een story, houd een quiz of vraag in een poll om de mening van jouw volgers. Hierdoor voelen jouw volgers zich gehoord, gewaardeerd én worden ze loyaler. Bovendien achterhaal je hiermee waar de actuele behoeften en interesses liggen van jouw doelgroep. En daar kun je dan weer slim op inspelen.

5. Interessante ontwikkelingen in influencermarketing

In 2025 ondergaat influencermarketing een aantal interessante ontwikkelingen. 

Deinfluencing 

Dit fenomeen bestaat al sinds 2023, maar zal zich in 2025 verder ontwikkelen. Tegenwoordig staan influencers erom bekend dat ze in ruil voor geld zo’n beetje elk product aanbevelen. Al hebben ze in werkelijkheid nog nooit het product voor een lange periode gebruikt of hebben ze er stiekem negatieve ervaringen mee. Deinfluencing is het tegenovergestelde van influencing. In plaats van lukraak producten aanprijzen, raden deinfluencers juist producten af. Om hun volgers geen miskopen te laten doen, maar ook om te laten zien dat de huidige consumptiemaatschappij niet goed is. 

Dit kun je met veel humor doen. Laat bijvoorbeeld zien hoe een jurk in de webshop eruitziet versus wanneer je het aanhebt.  

Micro influencers 

Waar voorheen vooral macro influencers (influencers met 100.000 of meer volgers) populair waren om mee samen te werken, kiezen steeds meer bedrijven voor micro influencers. Die hebben weliswaar veel minder volgers, maar wel een betere band met hun volgers. Bovendien zijn micro influencers doorgaans kritischer bij het aangaan van samenwerkingen. Ze doen alleen samenwerkingen waar ze volledig achterstaan en communiceren dat duidelijk naar hun volgers toe. Daardoor komen ze geloofwaardiger over als ze een product of dienst aanbevelen. 

Virtuele influencers 

Dit is wellicht de meest opmerkelijke social media trend van het moment. Virtual influencers zijn computer gegenereerde persona’s. Ze worden ook wel AI influencers of digital influencers genoemd. En ze hebben hun eigen social media accounts. Een groot voordeel van een digitaal geproduceerde influencer is dat je ‘m er compleet kan laten uitzien zoals jij dat wil. Van ultra realistisch tot juist overdreven nep. Nog een voordeel is dat virtuele influencers nooit betrokken raken bij schandalen en ongewenste uitspraken doen. Uiteraard kun je ze laten doen wat je wilt. Achter elke digitale influencer zit een producer die alle content maakt. En geloof het of niet: een aantal AI-influencers heeft behoorlijk wat volgers op social media. Wij zijn benieuwd hoe deze trend zich verder ontwikkelt! 

5. User generated content

Waar influencers vooral op hun eigen kanalen producten en diensten aanprijzen, doet een UGC Creator dat juist op de eigen kanalen van het bedrijf. En in tegenstelling tot influencers, zijn UGC creators “gewone” mensen. Het kunnen zelfs bestaande klanten zijn. Daardoor kunnen consumenten zich beter met hen identificeren en komt een UGC creator geloofwaardiger en betrouwbaarder over. Waardoor ze jouw volgers beter kunnen overtuigen om een aankoop te doen dan bekende influencers. 

Altijd inspelen op de nieuwste trends? Besteed jouw social media uit! 

Als social media professional houden wij nauwlettend de nieuwste sociale media trends in de gaten. En uiteraard spelen we er slim op in. Dat hoef je dus niet zelf te doen als je jouw social media beheer aan ons uitbesteedt. Neem vrijblijvend contact met ons op en vraag naar de mogelijkheden! 

© De Contentmaker