Wat is een sociale media strategie?

wat is een sociale media strategie

Een korte tekst met een leuke foto erbij en het kan op social media. Posten op social media lijkt zo makkelijk, maar toch levert het je momenteel niet veel op. Behalve meer werk dan. Herkenbaar? Dan is het tijd voor een strategie! Met een goed uitgedachte sociale media strategie plaats je niet meer willekeurige berichten, maar zorg je ervoor dat social media jou daadwerkelijk wat oplevert.

Wat zet je in een sociale media strategie?

In een sociale media strategie omschrijf je de doelen die je met sociale media wilt behalen. Maar ook wie je wilt bereiken, welke platformen je inzet en hoe je gaat communiceren. En je beschrijft de concrete stappen die je zet om jouw doelen te bereiken. Stippel je strategie trouwens gewoon uit met pen en papier of in een Word document. Dan is het veel makkelijker om de strategie daadwerkelijk toe te passen.

Welke doelen neem je op in een sociale media strategie?

Met een sociale media strategie kun je verschillende doelen bereiken. Je bepaalt zelf welke doelen dat zijn.

Bijvoorbeeld:

  • Naamsbekendheid vergroten.
  • Meer bestellingen krijgen.
  • (Potentiële) klanten aan je binden.
  • Een positief imago creëren.
  • Meer bezoekers naar je website krijgen.

Maak elk doel meetbaar

Maak elke doel meetbaar, zodat je kunt nagaan of je het hebt bereikt.

Hieronder een aantal voorbeelden.

  • Naamsbekendheid vergroten: behaal je als je 10.000 volgers hebt op Instagram.
  • Meer bestellingen krijgen: bereik je als je maandelijks 10% meer bestellingen krijgt.
  • (Potentiële) klanten aan je binden: bereik je als je onder elk bericht minstens 3 reacties krijgt.
  • Een positief imago creëren: bereik je als je meer positieve dan negatieve reacties krijgt.
  • Meer bezoekers naar je website krijgen: behaald als je wekelijks 5% meer bezoekers krijgt.

Voor elk doel bepaal je ook wanneer je het wilt hebben bereikt, dat mag per doel verschillen. 

Omschrijf jouw doelgroep

Er zijn verschillende sociale mediakanalen. Wij raden aan om in het begin op één of twee kanalen te focussen, voordat je aan een derde begint. Kies voor de kanalen waarop jouw doelgroep vooral aanwezig is. Post op die kanalen content die jouw doelgroep interesseert. Weet je dat nog niet? Dan is het belangrijk je doelgroep beter te leren kennen.

Verzamel daarvoor antwoorden op de vragen:

  • Op welke sociale media kanalen is mijn doelgroep actief?
  • Welke onderwerpen interesseren mijn doelgroep?
  • Wat wil mijn doelgroep over die onderwerpen weten?
  • Welke content leest mijn doelgroep graag?

Nulmeting

Met een nulmeting breng je de huidige situatie in kaart. Alleen zo kun je uiteindelijk meten of jouw inzet op sociale media de gewenste resultaten oplevert.

Neem in de nulmeting op:
– Hoeveel volgers je hebt op het sociale media kanaal dat jij wilt inzetten.
– Hoeveel bestellingen je maandelijks binnenkrijgt.
– Hoeveel likes en reacties jouw sociale media berichten gemiddeld krijgen.
– Hoeveel wekelijkse websitebezoekers je momenteel hebt.

Hoe ga je jouw doelen bereiken?

Omschrijf zo concreet mogelijk welke stappen je gaat zetten om jouw sociale media doelen te bereiken.

Om het jezelf makkelijker te maken, geef je antwoord op de volgende vragen:

  • Hoe vaak ga je posten op social media?
  • Over welke onderwerpen ga je posten?
  • Wat ga je precies over die onderwerpen vertellen?
  • Schrijf je informeel of formeel?
  • Zet je influencers in? Zo ja wie?
  • Hoe zet je die influencers precies in?

Wissel je foto’s en video’s met elkaar af? Zo ja in welke frequentie?

Wees consistent

De uitdaging is om jouw sociale media strategie daadwerkelijk uit te voeren en daarin consistent te blijven. Alleen dan kan je jouw doelen bereiken. Plaats regelmatig content in dezelfde stijl en toon. En meet regelmatig welke posts het goed doen. Pas je strategie daarop aan. 

Hulp nodig bij jouw social media strategie?


Met een doordachte strategie maak je dus een goede start op social media. Heb je moeite met het maken van een strategie? Wij geven hier regelmatig trainingen in. Of merk je dat het lastig is om focus te houden op jouw socials? Dan is het uitbesteden van jouw social media ook een optie. We nemen het je graag uit handen. Meer weten? Mail naar contact@decontentmaker.nl om een afspraak te plannen.

© De Contentmaker