Hoe werkt Instagram?

Hoe werkt Instagram

Maar liefst 8 miljoen Nederlanders zijn dagelijks actief op Instagram. Zowel mannen als vrouwen. Hoewel veel mensen denken dat vooral jongeren op Instagram te vinden zijn, is de helft van de gebruikers tussen de 25 en 50 jaar oud. Daarnaast volgen de meeste gebruikers minstens één bedrijf op Instagram en hebben zij al eens via dit platform een aankoop gedaan. Redenen genoeg dus om met je bedrijf actief te zijn op dit social media platform. Maar hoe werkt Instagram precies? Hieronder leggen we het je uitgebreid uit!

Wat is Instagram?

Instagram is een sociaal mediakanaal dat Kevin Systrom en Mike Krieger in oktober 2010 lanceerden. In 2012 nam Facebook, tegenwoordig bekend als Meta, de app over. Instagram is een app waarop je foto’s en video’s deelt. Andere mensen kunnen jouw account volgen, jouw content liken, bewaren en erop reageren. 

Zo begin je!

Iedereen met een smartphone kan de app downloaden en een account aanmaken. Stel een profielfoto in en voeg een biografie toe. Omschrijf in de biografie kort wie je bent, wat je doet en voor wie. Plaats ook de url van je website erin. Je bent nu klaar om de app verder te ontdekken. Hieronder helpen we je op weg!

Het startscherm

Als je de app opent, kom je terecht op het startscherm. Dit noemen we de ‘feed’. Op de feed zie je allerlei foto’s en video’s van verschillende accounts. Door op het hartje onder een foto of video te tikken, laat je zien dat je het leuke content vindt. Wil je op een foto of video reageren? Tik dan op het praatwolkje. Naast het praatwolkje staat een papieren vliegtuigje. Tik hierop om de content met anderen te delen. Rechts onder een bericht staat ook nog een icoontje: een vlaggetje. Daar tik je op om de foto te bewaren. Volg de accounts die jou interesseren. Dan komen berichten van die accounts vaker in je feed voorbij.

Instagram grid

Op jouw Instagram grid staan alle foto’s en video’s die jij publiceert. Instagram rangschikt jouw content in een gestructureerd patroon van drie kolommen. Daardoor kunnen gebruikers gemakkelijk en snel door jouw content bladeren. Dit gedeelte is het eerste dat opvalt bij het bezoeken van een profiel. Daarom maken veel gebruikers er een samenhangend geheel van, zodat hun grid visueel aantrekkelijk is. De beelden hebben dan bijvoorbeeld allemaal dezelfde sfeer en kleurtonen.

Hoe plaats je foto’s op Instagram?

Instagram gaf als eerste app haar gebruikers toegang tot een breed scala aan bewerkingstools en filters. Een opvallend kenmerk is dat op Instagram foto’s altijd vierkant zijn. Houd daarmee rekening bij het maken van de foto’s die jij op Instagram wilt plaatsen. Je publiceert een foto door onderaan de app op het plusje te tikken. Selecteer een foto en tik rechts bovenin het scherm op ‘Volgende’. Als je wilt, plaats je nog jouw locatie, een omschrijving en hashtags erbij. Op die hashtags komen wij later terug!

Wat zijn Instagram stories?

De foto’s en video’s die je op jouw grid plaatst, blijven daar staan. Tenzij je ze zelf verwijdert. Instagram Stories, ook wel Instagram Verhalen genoemd, is de plek om foto’s en korte video’s te plaatsen die slechts 24 uur zichtbaar zijn. Ideaal bijvoorbeeld om een daghap te delen, een tijdelijke aanbieding te promoten of een kijkje achter de schermen te geven. Instagram biedt veel tools om verhalen interactief te maken. Laat jouw volgers bijvoorbeeld stemmen, houd een quiz, stel hen vragen en nog veel meer! Die interactie vinden volgers leuk én je leert hen beter kennen. Van alle functies op Instagram zijn de stories het populairst. Maar liefst 70% van de gebruikers bekijkt elke dag de verhalen van de accounts die zij volgen. Deel dus vooral ook verhalen op jouw Instagram account!

Hoe plaats je Instagram Stories?

Open de app en tik linksboven in op jouw profielfoto. Kies één of meerdere foto’s en video’s. Of maak ze ter plekke. Maak je verhaal eventueel op met interactieve stickers, gifjes, muziek, filters of tekst. Tik op het pijltje rechtsonder in het scherm en daarna op ‘Delen’. Zo simpel is het!

Wat zijn Instagram Reels?

Instagram Reels zijn korte verticale filmpjes. Ze duren niet langer dan anderhalve minuut en zijn daardoor vergelijkbaar met TikTok-video’s. Waar je in Instagram Stories perfect momentopnamen kan delen, zijn Reels vooral geschikt voor creatieve video’s en/of korte instructievideo’s. Instagram toont Reels vaker aan haar gebruikers dan foto’s. Ook aan gebruikers die jou niet volgen. Zet Reels dus in om jouw bereik te vergroten!

Hoe plaats je Reels op Instagram?

Tik rechtsboven in op het plusje en tik op ‘Reel’. Kies het bestand dat je als Reel wilt uploaden. Voeg eventueel nog muziek, tekst en andere elementen toe. Tevreden? Tik dan op ‘Volgende’ om de Reel te publiceren.

Wat is Instagram Live?

Dankzij Instagram Live kun je real-time interactief zijn met jouw doelgroep. Ideaal om een nieuw product te lanceren, jouw volgers te betrekken bij de opening van je nieuwe bedrijfspand, te laten zien hoe je iets maakt, groot nieuws te delen, enzovoorts.

Hoe ga je live op Instagram?

Tik in de app op het plusje en daarna op ‘Live’. De app opent dan je camera. Vul eventueel nog een titel in en tik op het witte icoontje onderin om de livestream te starten. Volgers die pushberichten hebben aanstaan, krijgen een melding dat je live bent. Ook verschijnt jouw profiel bij hen vooraan in de lijst met Stories. Met het label Live erbij.

Wat is taggen?

Op Instagram kun je in jouw berichten, video’s en verhalen andere accounts taggen. Doe dat bijvoorbeeld als je samen met iemand op de foto staat die je plaatst. Taggen betekent dat je de accountnaam van een andere gebruiker toevoegt aan je post, verhaal of opmerking. Je krijgt dan een link naar het profiel van die gebruiker, waarop iedereen kan klikken. Dat maakt het makkelijker voor jouw volgers om dat account te gaan volgen. Plaats de accountnaam van degene die je wilt taggen achter @, zodat de tag werkt. Het account dat je tagt, krijgt daarvan een melding en kan jouw bericht op zijn eigen profiel delen. Waardoor jouw bericht ook onder zijn volgers zichtbaar wordt. Zo help je elkaar dus aan meer zichtbaarheid.

Wat zijn hashtags?

Als je door Instagram scrollt, zie je bij het merendeel van de berichten hashtags staan. Dat zijn de woorden achter een # (hekje). Als een gebruiker op een hashtag zoekt, krijgt die alle content te zien waar die hashtag bij is geplaatst. Heel slim dus om wat hashtags bij jouw content te plaatsen. Gebruik trouwens wel hashtags die voor jouw post én doelgroep relevant zijn. Bij elke post mag je 30 hashtags zetten, dus leef je uit!

Kom je er niet helemaal uit? Wij helpen je graag!

Instagram is een enorm populaire social media app waarop je als bedrijf veel mensen kunt bereiken. Goed idee dus om lekker actief te zijn op het platform en zo jouw bereik te vergroten. Zeker weten dat dit goed gebeurt? Neem dan vandaag nog contact op, want we helpen je er graag mee!

© De Contentmaker