Wij krijgen regelmatig de vraag voor welk social media kanaal je als bedrijf moet kiezen. Een goeie vraag! Social media is een breed begrip, maar de verschillen tussen de kanalen zijn groot. In dit artikel zetten we de vier door ons meest gebruikte kanalen voor je op een rij: Facebook, Instagram, Linkedin en Pinterest. Benieuwd welke kanalen het beste bij jouw business passen? Lees dan snel verder!

Bij de inzet van sociale media geldt net als bij alle andere communicatie: zorg dat je dáár bent waar je doelgroep is. Want ook al heb je bijvoorbeeld zelf ‘niks met Facebook’, als dat is waar jouw (potentiële) klanten zitten, dan wil jij daar ook zijn.

Facebook

Waar Facebook ooit het eerste echte social media kanaal was voor de generatie die pas na Hyves (mis jij ook die dansende banaan?) online ging, is het nu een kanaal dat meer mainstream is geworden. Want laten we eerlijk zijn: zodra je oma en gepensioneerde buurman ook gebruiken maken van een platform, dan is het echt algemeen geaccepteerd. En daar is niks mis mee! Sterker nog: daardoor is Facebook een kanaal met een heel breed bereik. Want een kanaal met zo’n 10 miljoen gebruikers in Nederland, daar kun je niet omheen.

Wat deel je op Facebook?

Op Facebook kun je delen wat je wilt. Maar belangrijker nog: wat je publiek graag wil zien! Denk aan inspiratie, acties, tips en leuke weetjes en kijkjes achter de schermen. Alles wat jouw bedrijf maakt tot wat het is. Valkuil bij de inzet van facebook: alleen maar diensten, aanbiedingen en producten delen. Juist de randzaken maken het leuk en zorgen voor ‘brand awareness’. Waak ervoor dat je niet gaat ‘zenden’. Ga juist de interactie aan, deel wat waardevol is voor je doelgroep en gooi niet overal een call to action achteraan. Heb je hier hulp bij nodig of wil je weten of je op de goede weg bent? Dan is onze social scan iets voor jou! We duiken dan in jouw kanalen en delen daarna onze bevindingen en tips met je in een virtueel overleg. Kun jij daarna gericht aan de slag! Iets voor jou? Mail naar contact@decontentmaker.nl.

Instagram

Instagram – ‘Insta’ in de volksmond – is hét platform voor het delen van mooie plaatjes. Zie het als je online moodboard; het draait om de kracht van verleiding door middel van beeld. Stel je bijvoorbeeld het account van een restaurant voor: de prachtigste plaatjes van ingrediënten, de heerlijkste gerechten, genietende gasten, mooi gedekte tafels, die leuke barman… Dan wil je toch direct een tafel reserveren? Goed om te weten: Instagram heeft inmiddels een breed publiek en is zeker niet alleen voor ‘de jeugd’. Dus de kans dat jouw doelgroep actief is op Insta is heel groot!

Insta Stories

Instagram heeft al enige tijd ook een verhalen functie: Instagram Stories. De content die je hier plaatst, is slechts 24 uur zichtbaar. Uitermate geschikt om – naast de mooie plaatjes – een kijkje achter de schermen te geven. Mensen ‘live’ aan het werk laten zien, uitleg geven over producten, een inkijkje op kantoor of in de winkel. Alles mag, alles kan. En met behulp van gifjes, leuke polls en zelfs muziek kun je hier echt helemaal los gaan! Weet je zelf even niet wat je moet delen? Vraag het je volgers en je hebt binnen no-time inspiratie voor twee maanden content!

LinkedIn voor professionals

‘LinkedIn is echt zakelijk’, horen wij dagelijks. Toch wil dat niet zeggen dat je hier als bedrijf opeens heel formeel moet communiceren. Want wie zitten er op LinkedIn? Juist: allemaal mensen die naast professional ook gewoon mens zijn! Dus probeer het luchtig te houden, zonder de inhoud te schuwen. Heb je inspiratie nodig voor content? Denk aan het voorstellen van medewerkers, het delen van kennis en leuke klantcases, een inkijkje in jouw leven als professional en af en toe een product/dienst/opdrachtgever in the spotlights. Dan kom je al een heel eind!

Pinterest voor traffic naar je website

Wie denkt dat Pinterest alleen geschikt is voor leuke knutsel- en traktatie ideeën heeft het echt mis! Het platform heeft zich ontwikkeld tot zó veel meer dan een digitaal prikbord van leuke plaatjes. Het is eigenlijk geen social media kanaal, maar een SEO platform. Dé plek om traffic naar je website te genereren. Directe links naar producten in je webshop zijn hier namelijk geen issue, zoals bij Instagram. Pinterest is heel geschikt als je producten verkoopt die visueel aantrekkelijk zijn. Denk hierbij bijvoorbeeld aan meubels of fashion. Een belangrijke voorwaarde voor succesvol Pinterest gebruik: een grote voorraad eigen beeldmateriaal en tijd. Hoe actiever je bent, hoe meer pins je plaatst en deelt, hoe groter het effect.

Focus op social media

Er is één magisch ingrediënt dat zorgt voor het succes van jouw social media: focus! Oké, een goed doordachte start maken ook. Die begint met het beantwoorden van een aantal vragen: waar staat je bedrijf voor, wat wil je uitstralen, wie is je doelgroep en wat wil je met social media inzet bereiken? Hier hoef je echt geen studie van te maken, maar zet het gewoon eens voor jezelf op papier. Maak het zo concreet mogelijk! Als je dit helder hebt, dan kun je kiezen welke kanalen het beste bij je passen en kun je full focus aan de slag.

Meerdere social media kanalen inzetten

Met een brede doelgroep is het verleidelijk en verstandig om meerdere kanalen in te zetten. Je hebt vast wel eens gehoord dat je de kanalen kunt koppelen? Met 1 druk op de knop plaats je dan een social post op al je kanalen tegelijk. Grote stappen, snel thuis, maar doe het alsjeblieft niet. Zorg voor unieke content. Als er overlap is in de doelgroepen en jouw volgers volgen jou op meerdere kanalen, dan is er niets zo irritant als hetzelfde bericht overal tegen te komen. Maak dus keuzes. Kies je voor meerdere kanalen? Dan moet je inderdaad meer content maken. 😉

Social media uitbesteden

Vind je het lastig om een start te maken? Wij helpen je graag op weg! En merk je dat het lastig is om – naast het ondernemen – focus te houden op je socials? Dan ben je bij ons ook aan het juiste adres: wij beheren namelijk met liefde jouw kanalen. Hoe? Dat leggen we graag uit in een videocall! Mail naar contact@decontentmaker.nl om een afspraak te plannen.