Regelmatig krijgen wij de vraag of meerdere keren per week een social media bericht posten niet wat veel is. ‘Ik wil geen overkill veroorzaken.’, horen we er vaak achteraan. Onze visie hierop is simpel: er is geen goed of fout in social media. Maar wil je toch echt een antwoord op deze vraag? Dan krijg je dat natuurlijk! 😉
Wanneer post je te vaak?
Als grootste fan van je eigen kanaal zie je álle berichten voorbij komen. Dat kan best ongemakkelijk zijn, want wij Nederlanders schreeuwen zelf niet zo graag van de daken waar we goed in zijn, dat we successen te vieren hebben of dat we grootse dromen hebben. Trouwe volgers (ook die binnen de familie…) maken het jou – met alle goede bedoelingen overigens – niet altijd makkelijker op dat vlak. ‘Vind je het niet wat veel worden?’, ‘Ben jij de hele dag online?’, ‘Kom je nog wel aan werken toe?’, ‘Had je daar laatst ook al niet iets over gepost?’, ‘Is het wel handig om dit te schrijven?’.
Het algoritme op social media
Hoe vaker je een bericht leuk vindt, hoe meer je van deze pagina ziet. Dat is het slimme algoritme van Facebook. En zo heeft elk kanaal een eigen algoritme. Dus voor jezelf (en voor die ene volger die alles nauwlettend in de gaten houdt) lijkt het misschien wat vaak, meerdere keren per week een social media bericht posten. Maar verplaats je eens in je volgers: zij volgen meestal honderden mensen en bedrijven. Wegvallen in hun overvolle tijdlijn is dus een groot risico. Er wordt zoveel geplaatst, dat niemand alles ziet. Wij hanteren de stelregel dat ongeveer een kwart van je volgers jouw berichten te zien krijgt. Dus post je slechts 1 x per week een bericht, dan zien jouw volgers je écht weinig. Of soms zelfs helemaal niet. Eeuwig zonde, want je wilt natuurlijk ‘top of mind’ blijven. En hoe vaker er iets van jou geliked of gedeeld wordt, hoe meer ‘zendtijd’ het algoritme jou geeft. Actief blijven – ook als je druk bent of vakantie viert – is dus een must.
Dagelijks een bericht posten op social media
De meeste bedrijven posten dagelijks content op hun social media kanalen. Als de content maar afwisselend en aansprekend is, stoort dat niemand. Vind je dat iemand te vaak post, dan ligt dat vaak aan de kwaliteit van de content. Of beter gezegd: aan het gebrek aan kwaliteit. Daarnaast pak je ook meer bereik als je verschillende momenten in de week benut en daar in afwisselt. Je doelgroep is namelijk niet altijd op hetzelfde moment online. De statistieken geven je hierover waardevolle info, dus pak deze gegevens er van tijd tot tijd bij om je posts te evalueren en je strategie aan te scherpen.
Hoe lang mag een bericht zijn?
Er is ook vaak discussie over de lengte van teksten. ‘Mag je wel een lange tekst op Instagram plaatsen?’.’ Why not? Wat ons betreft kan een tekst niet te lang zijn, maar wel saai, wollig of zonder duidelijke boodschap. Daar zit natuurlijk niemand op te wachten, ongeacht de lengte van de tekst. Zorg dat je waardevolle informatie deelt, waarmee je jouw doelgroep raakt. Met een onweerstaanbare actie, inspirerende achtergrondverhalen of gewoon een leuk kijkje achter de schermen bijvoorbeeld. Hanteer daarbij een actieve schrijfstijl. Wees to the point. Vind je dat lastig? Ga eerst schrijven (probeer het eens in spreektaal!) en daarna pas schrappen.
Aan de slag met een bericht posten
We kunnen er heel gewichtig over doen, maar onze visie is dat er geen goed of fout is in social media. Je bent zelf in charge over wat je doet, op welk kanaal en hoe vaak. En wil je aansluiten op je bedrijfsdoelstellingen, dan is doelen stellen slim. Zorg voor een goede strategie. Onze tip: maak bewust keuzes, durf authentiek te zijn, geef het tijd en aandacht, gebruik je statistieken en daarnaast ook vooral gewoon je boerenverstand. Don’t do social. Be social. Maak het leuk, voor jezelf én voor je volgers!
Hulp bij social media berichten posten
Vind je het lastig om een plan te maken? Wij helpen je graag op weg! En merk je dat het lastig is om – naast het ondernemen – focus te houden op je socials? Dan ben je bij ons ook aan het juiste adres: wij beheren namelijk met liefde jouw kanalen. Hoe? Dat leggen we graag uit! Mail naar contact@decontentmaker.nl om een afspraak te plannen.