Vraag jij je af waarom je zou moeten adverteren op social media? Twijfel je of het geschikt is voor jouw onderneming of denk je dat het ingewikkeld is, alleen maar geld kost en niets oplevert? Dit laatste is misschien het geval als je het niet op de juiste manier aanpakt, maar dat hoeft niet! We zetten de belangrijkste redenen voor je op de rij waarom social media adverteren het overwegen waard is.
Groter of specifieker bereik en je valt meer op
In de eerste plaats bereik je met social advertising mensen die je anders misschien niet zou bereiken. Je kunt je óf op een breed publiek richten om bijvoorbeeld je naamsbekendheid te vergroten óf op een gerichte groep als je bijvoorbeeld meer potentieel geïnteresseerde klanten wilt binnenhalen. Je valt bovendien net even wat meer op en kunt mensen daardoor makkelijker verleiden. Niet alleen om ‘fan of volger’ te worden, maar ook om meer informatie aan te vragen, de interactie met jouw organisatie op te zoeken of zelfs een product te kopen. Daarnaast heeft elk platform zo z’n eigen specifieke voordelen, waarover verderop meer.
social media adverteren op facebook en instagram
De schat aan data op Facebook en Instagram is heel groot. Je kunt veel verschillende mensen tegelijkertijd bereiken of juist een heel specifieke groep. Over het algemeen geldt hoe specifieker je doelgroep, hoe gerichter je adverteert en een des te hoger rendement je kunt behalen. Wie je wilt bereiken hangt natuurlijk helemaal af van je doelstelling. Eigenlijk kun je wel in elk deel van het oriëntatie- en beslissingsproces van je klanten een betaalde campagne inzetten. Van bewustzijn creëren tot de aankoop stimuleren en zelfs daarna, zoals het realiseren van meer interactie met je (vaste) klanten.
Bereik vergroten op Twitter
Twitter werkt niet heel anders dan Facebook wat betreft de inrichting van de campagnes, waaronder het selecteren van de doelgroepen aan wie je de advertenties wilt laten zien. Het is een effectief platform om je merk, product of evenement bij een groot of juist gericht publiek onder de aandacht te brengen. Een voordeel van Twitter ten opzichte van Facebook is dat je op zoekwoorden kunt targeten wat in bepaalde situaties goed van pas kan komen. Over het algemeen bereik je ook net weer even een ander type mens dan op Facebook.
LinkedIn voor je zakelijke markt
Op LinkedIn bereik je de zakelijke markt. Juist als je daarin actief bent kun je heel gericht mensen benaderen die jouw organisatie anders misschien niet zouden vinden. Je hoeft hierbij echt niet alleen aan vacatures te denken, maar juist ook aan leadgeneratie. Bied in je campagne iets aan waar je potentiële klanten wat aan hebben in hun dagelijks werk! Denk aan een whitepaper, infographic, webinar, e-book of een (digitale) demo.
social media adverteren Pinterest
Sinds 4 april 2019 is het adverteren op Pinterest beschikbaar voor heel Nederland. Een geschikt medium om je merk of producten onder de aandacht te brengen bij consumenten. Een sterk beeld in combinatie met een goed verhaal zijn essentieel voor een goed resultaat. Dit medium past onder andere heel goed bij retailers, ondernemers actief in de tuinbranche, dierspeciaalzaken, doe-het-zelfzaken, restaurants en andere horecaondernemingen, foodbloggers en (grote) kleding- en schoenenmerken.
Laat je niet gek maken
Laat je niet gek maken, je moet niets! Als je budget vrij kunt maken, dan is het ’t zeker waard om social media adverteren te overwegen. Maar denk dan wel van tevoren goed na wat je doelstellingen zijn en wie je wilt bereiken. Alleen dán kan je de juiste platforms kiezen, de campagnes goed (laten) inrichten en zorgen dat het echt wat oplevert. Heb je hulp nodig bij het inrichten van je campagnes? Of wil je eens sparren over jouw mogelijkheden? Daar maken wij graag tijd voor. Mail naar contact@decontentmaker.nl.